Det är många aktörer som de senaste åren har gått ut och sagt att det svenska spelmonopolet inte fungerar längre. Nu har det sagts igen, men den hör gången av Spelbranschens etiska råd.

Spelbranschens etiska råd samlar representanter för alla spelbolag som har tillstånd att bedriva spel om pengar i Sverige. Ett av de bolag som är medlem i organisationen är statliga Svenska spel. Det etiska rådet, som förkortas SPER, arbetar bl.a. med att övervaka spelreklamen i Sverige.

Nu slår SPER larm om att de utlandsbaserade bolag som erbjuder spel på internet har en för aggressiv marknadsföring. Dessa bolag står enligt rådet för 70 % av markndadsföringen. De följer inte svensk lagstiftning, men de behöver å andra sidan inte göra det heller, eftersom de inte omfattas av svenska lagar, utan av lagarna i de länder där de är baserade. Mer om SPERs synpunkter finns att läsa här.

Hur blir det med mindre reklam?

Lotter från Svenska spelGeneralsekreteraren för SPER, Maria Lindström, vill se ett stopp för reklam som inte följer de svenska reglerna. Frågan är om det är möjligt. Många medier har svårt att hitta intäkter, och reklam för spelbolag är ett sätt att få in pengar. Man kan tycka vad man vill om både spel och reklam, men de flesta skulle nog uppfatta tillvaron som väldigt torftig om det inte fanns några medier.

SPER är inte en myndighet, utan fungerar som många andra etiska råd inom olika branscher, utan kan bara uttala sig fördömande om bolag som anses ha brutit mot reglerna. Det är lite svårt att luska ut vilka bolag som har representanter i SPER, men troligen är det bara dessa bolag som tar till sig av kritik från rådet. Ett bolag som har fällts av rådet är Miljonlotteriet, som skickat SMS-reklam till en person som registrerat sitt nummer i NIX-registret.

Man ska också komma ihåg att det bolag som lägger mest pengar på marknadsföring faktiskt är Svenska spel.